Novetat Legislativa i com afecta a les reclamacions de responsabilitat civil professional.
22 - 04 - 2025Obligatorietat d’haver intentat arribar a un acord amb la part contrària abans de presentar una demanda judicial.
El passat 3 d’abril va entrar en vigor la Llei Orgànica 1/2025, de 2 de gener, de Mesures en Matèria d’Eficiència del Servei Públic de Justícia que estableix expressament, en el seu article 5, l’obligatorietat de qui vol interposar una demanda judicial, en matèria civil i mercantil, ha d’haver posat en marxa prèviament, amb mitjans adequats de solució de controvèrsies (MASC) extrajudicials, un intent real i eficaç d’arribar a un acord amb la part contrària a qui es pretén demandar.
D’acord amb l’article 2 d’aquesta Llei, s’entén com mitjà adequat de solució de controvèrsies qualsevol tipus d’activitat negociadora, reconeguda en aquesta u altres lleis, estatals o autonòmiques, a la qual les parts d’un conflicte acuden de bona fe amb la finalitat de trobar una solució extrajudicial a aquest, ja sigui per sí mateixes o amb la intervenció d’una tercera persona neutral.
Aquesta nova obligació afecta, entre d’altres accions, a la gestió de sinistres ja que hi ha l’exigència d’un procés negociador, previ a la presentació de qualsevol demanda de judici declaratiu, que fa suposar un increment de reclamacions extrajudicials de responsabilitat civil, als assegurats, que poden rebre per diverses vies, inclosa la telemàtica.
Aquesta Llei contempla uns breus terminis per donar resposta a la proposta de negociació:
- 15 dies naturals, si la proposta es rep d’un tercer mediador o conciliador que vagi a intervenir en el procés negociador (art. 7.2 a. i b.)
- 30 dies naturals, en el cas que sigui el propi perjudicat qui reclami, per sí mateix, o a través de lletrat (art. 10.4 a)
Aquests breus terminis per donar resposta al procés negociador, i les conseqüències negatives que pot comportar el fet de no donar resposta, o donar-la fora de termini, fa que sigui imprescindible la comunicació immediata a les asseguradores, de la recepció d’ofertes negociadores/reclamacions extrajudicials per part dels assegurats.
Com els teus mediadors, especialistes en pòlisses de responsabilitat civil, et demanem que davant de qualsevol reclamació extrajudicial, et posis en contacte, el més aviat possible, amb el nostre departament de sinistres per al teu assessorament.
Imatge de Arek Socha en Pixabay